استفاده از ویروس‌ها برای انتقال ژن راهی برای معکوس نمودن دیابت نوع 1

 25 آوریل 2017- محققان دانشکده تگزاس توانسته‌اند با موفقیت سلولهای پانکراس را مجبور به تولید انسولین کنند. این مطالعه بر روی حیوانات انجام گردید و دانشمندان این رویکرد را برای فریب دادن بدن و بهبود دیابت آزمایش کردند. این روش می‌تواند به گزینه‌هایی برای درمان این بیماری در آینده تبدیل شود.

در تحقیقات پیشین از پیوند سلولهای جدید استفاده شده بود اما در این روش از ویروس‌ها برای انتقال ژن استفاده گردید. این ویروس به شروع تولید انسولین توسط سلولهایی که هنوز در پانکراس وجود دارند، کمک می‌کند.

 دکتر Ralph DeFronzo رئیس تحقیقات دیابت در مرکز علوم بهداشت دانشگاه تگزاس می‌گوید: ما به سلولهایی که در حال حاضر در بدن وجود دارند، ژنی را بوسیله‌ی حامل ویروسی منتقل کردیم که بدون هیچگونه تغییری در سایر جنبه‌های سلولی، تولید انسولین را در این سلولها راه اندازی می کند.

یکی از محققان این پژوهش Bruno Doiron می‌گوید: ما تغییری اساسی در این سلولها ایجاد نکردیم ما تنها یک وظیفه‌ی دیگر را به وظایف این سلولها افزودیم.

دانشمندان، انتقال ژن را در موشهای مدل دیابت نوع 1 آزمایش کرده و دریافتند که سیستم ایمنی بدن این حیوانات به سلولهای تولید کننده‌ی جدید انسولین حمله نمی‌کنند. سلولهای دریافت کننده‌ی این ژن درست مقدار مناسبی از انسولین مورد نیاز برای کنترل قند خون را ترشح می‌نمایند و به این ترتیب موشهای مورد نظر توانستند برای بیش از یکسال از دیابت نوع 1 رهایی یابند.

با این حال قبل از اینکه دانشمندان بتوانند از این تکنیک برای انسان استفاده کنند، برای اطمینان از ایمنی این رویکرد، به تحقیقات گسترده‌تری نیاز دارند.

محققان می‌گویند: اگرچه برخی از افراد ممکن است در مورد این روش غیر متعارف(انتقال ژنها توسط ویروس‌ها) شک و تردید داشته باشند اما این روش پیش از این برای درمان سایر بیماریها توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) تایید و استفاده شده است.

یافته‌های این تحقیق در مجله‌ی Current Pharmaceutical Biotechnology journal منتشر شد.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/apr/virus-carrying-and-gene-transfers-could-be-used-to-reverse-type-1-diabetes-98584093.html